Co się składa na koszt druku?

koszt_druku

Aby przesłany do drukarni internetowej plik z projektem przybrał materialną formę ulotki musi przejść przez kilka niezbędnych etapów. Każdy z tych etapów generuje konkretne koszty, które składają się na całkowity koszt wykonania projektu.

1. Dział DTP –  przygotowanie pliku do druku

W dziale dtp pliki są sprawdzane pod kątem technicznym. To pierwsza linia frontu, gdzie graficy dokładnie weryfikują rozmiary, kolory czy rozdzielczość – po prostu pilnują, aby jakość przekazywanych dalej materiałów spełniała podstawowe parametry. Poprawne pliki klientów, zostają sprowadzone do postscriptowych plików pdf, o dokładnie takich samych parametrach technicznych, aby w dalszym etapie nie było już z nimi nie przewidzianych problemów.

2. Dział CTP – przygotowanie matryc drukowych

Kolejnym etapem jest przygotowanie form drukowym, a w tym przypadku klisz / płyt offsetowych na naświetlarkach ctp. Płyty offsetowe mają duże rozmiary i na jednej płycie zazwyczaj mieści się wiele mniejszych użytków (pojedynczych wzorów/projektów), porozmieszczanych tak, aby optymalnie  wykorzystać powierzchnię i nakład. Np. na arkuszu drukarskim A0 mieści się: 6 ulotek A4, 1 ulotka A3, 4 ulotki A5, 8 ulotek A6 i 6 ulotek DL. Ilość płyt odpowiada ilości kolorów w druku. Przy zwykłym druku CMYK mamy 4 płyty na jedną stronę i kolejne 4 na drugą stronę druku. Jeśli dochodzą kolejne kolory, np. Pantone, to należy dodać kolejne płyty. Koszt przygotowania kompletu płyt jest podstawowym i niezmiennym kosztem druku, a przy minimalnych nakładach to nawet 70-90% kosztów materiałowych. Im większy arkusz tym taniej wychodzi druk, bo ten stały koszt, można podzielić na wszystkie znajdujące się n nim użytki. Taki arkusz drukuje się w jednym nakładzie, np. 5000 szt. i stąd biorą się skoki w nakładach jakie można kupić. Z tego powodu trudno jest spełniać życzenie klientów, o np. 120 szt więcej konkretnej ulotki A6 – niestety wtedy trzeba wydrukować 120 więcej innych ulotek, co znacznie przewyższa koszt 120 ulotek A6. Płyty, w związku z tym, że zazwyczaj zawierają wiele różnych wzorów od wielu klientów są jednorazowe i nie przechowuje się ich.

3. Drukarnia – drukowanie materiałów

Gotowe płyty trafiają do drukarni. Komplet płyt na jedną stronę jest montowany i ustawiany na maszynie drukarskiej. Zgranie kompletu płyt to tak zwany rozruch i wykonuje się go przez wydruki próbne. Ilość arkuszy jaka jest potrzeba do tego procesu jest różna i waha się od 100 do 300 arkuszy. Drukarze też dobierają odpowiednie medium (zazwyczaj drukuje się ma papierze). Jeśli mówimy o kosztach, należy pamiętać, że niezbędna jest tutaj farba drukarska, chociaż zazwyczaj jest najtańszym składnikiem (tańsza niż papier i płyty offsetowe), chyba że drukuje się kolorami dodatkowymi i/lub specjalnymi. Również lakier offsetowy jest nakładany podczas ostatniego etapu druku. Wydrukowane arkusze lądują zazwyczaj na palecie ułożone w tzw. stos.

4. Introligatornia – wykończenie i wysyłka

Zadrukowane  arkusze drukarskie zostają przekazane do introligatorni. Tutaj wszystkie materiały są przycinane do odpowiednich rozmiarów, bigowane, składane. Większość procesów uszlachetniania też odbywa się w introligatorni, a do tych procesów należą między innymi laminowanie, tłoczenie czy złocenie. Po zakończeniu wszystkich procesów introligatorskich, gotowe materiały są pakowane i przekazywane kurierowi do doręczenia.

Wszystkie wymienione etapy produkcji w drukarni są ze sobą powiązane i zależne od siebie, np. błędne sprawdzenie i przygotowanie plików do druku może uniemożliwić poprawne poskładanie ulotek w introligatorni. Każdy z tych etapów generuje też określone koszty, część z nich jest stała, a część szacunkowa uzależniona od konkretnego zlecenia. Do tego należy doliczyć pracę działu handlowego i logistycznego, a otrzymamy obraz nakładu pracy jaki jest niezbędny do przygotowania gotowych materiałów poligraficznych.



Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.